3 vinkkiä uuden yrityksen digimarkkinoinnin suunnitteluun

Yritys ei tarvitse tykkääjiä vaan asiakkaita. Faktaa vai fiktiota?

Vastasit kummin vain, olet puoliksi oikeassa. Yrityksen tärkein tavoite on tietenkin saada liikevaihtoa ja asiakkaita. Helpoin tapa saada asiakkaat ottamaan yhteyttä on sitouttaa heidät tavalla tai toisella yritykseen. Tykkääjiä tulee kohdella tulevina asiakkaina.

Ennen kuin aloitat markkinoinnin suunnittelun, on hyvä luoda digimarkkinoinnille strategia. Se voi olla vaikkapa vain yksi A4 tai Excel-taulukko.

Asiakkaat eivät osta tuotetta tai palvelua vaan siitä saatavaa hyötyä. Ensimmäinen kysymys, johon strategiassa kannattaakin vastata, on mitä lisäarvoa tuotteesi tuottaa asiakkaalle. Miten tuote eroaa kilpailijoiden vastaavista tuotteista? Minkä asiakkaan ongelman tuote ratkaisee?

Kun olet selvillä kilpailuvalteistasi ja asiakkaan saamasta hyödystä on aika alkaa suunnitella markkinointia. Alta löydät kolme vinkkiä suunnittelun tueksi.

Valitse oikea kohderyhmä

Ennen kuin alat suunnitella käytännön toteutusta markkinoinnille, on hyvä ymmärtää, kenelle olet markkinoimassa. Asiakasprofiilien luominen auttaa hahmottamaan, kenelle olemme luomassa markkinointia ja millaista sen tulisi olla.

Kirjaa ylös strategiaasi millainen on unelma-asiakkaasi. Erilaisia esimerkki asiakkaita voi toki olla useita, jos he ovat selkeästi eri kohderyhmää.

Minkä ikäinen?
Missä hän asuu?
Mies vai nainen?
Mistä hän on kiinnostunut?
Millainen tulotaso hänellä on?

Verkkosivut kuntoon

Ilman kotisivuja yrityksesi on vaikea löytää verkosta. Verkkosivut ovat yrityksesi käyntikortti, mutta myös tärkeä kanava yhteydenottoon. Sivujen täytyy näyttää uskottavalle eli visuaalisella ilmeellä on väliä.

Kerro kotisivuillasi selkeästi tuotteesi hyödyt. Miksi se kannattaa hankkia juuri nyt? Mahdollista ostopäätöksen tekeminen verkkosivuillasi tai kehota ottamaan yhteyttä yritykseesi. Yhteydenottoa voi helpottaa yhteydenottolomakkeella tai ”soita”-napilla.

Huolehdi, että verkkosivusi toimivat mobiiliresponsiivisesti, eli että ne ovat helpot käyttää kännyköiden pienillä ruuduilla. Yli puolet verkkosivujen selaamisesta tapahtuu nykyisin mobiililaitteilla. Tämän vuoksi Google on alkanut kannattaa hakutuloksissaan "mobiili ensin"-ajattelua. Tämä tarkoittaa, että mobiiliystävälliset sivut nousevat hakutuloksissa korkeammalle.

Facebook hyötykäyttöön

Facebook tarjoaa tällä hetkellä ylivoimaisesti parhaat markkinointiominaisuudet. Kohdentaminen on helppoa esimerkiksi iän, paikkakunnan ja kiinnostuksien kohteiden perusteella. Kutsu asiakkaasi ja ystäväsi tykkäämään sivustasi, jotta pääset alkuun sivun seuraajamäärän hankkimisessa.

Facebookissa kannattaa lähteä rakentamaan yritykselle brändiä julkaisemalla sisältöä, joka on potentiaalisille asiakkaillesi mielenkiintoista. Vaikka kerran viikkoon voi vaihtaa vaihteen vapaammalle ja julkaista puhtaasti viihdyttävää sisältöä. Facebookista haetaan mielenkiintoisen sisällön ja markkinoinnin kautta liikennettä verkkosivuille, ostajia verkkokauppaan ja yhteydenottoja yritykselle.

Yllättävää kyllä, mutta Facebookista on tullut yksi suosituimmista hakukoneista Youtuben ja Googlen kanssa. Tämän vuoksi yritykselle kannattaa luoda oma sivu Facebookiin, käyttipä sitä aktiivisesti tai ei. Jos päätät olla hyödyntämättä Facebookia yrityksesi markkinoinnissa, kerro selkeästi Facebookin yrityssivullasi, ettei yrityksesi ole läsnä tässä kanavassa ja mistä asiakaspalvelun tavoittaa.

Joanna Niininen

Kirjoittaja on kirjoittanut kirjan Somestrategia-opas yrittäjälle ja toimii toimitusjohtajana digimarkkinointipalveluja tuottavassa e-Sollertis Oy –yrityksessä. Kirjoittajan tavoitat näppärästi esimerkiksi LinkedInistä.

 

 

Lisää blogikirjoituksia