Yrityksen perustaminen

Osakeyhtiön perustamisilmoituksen ja perustamisen voi tehdä joko sähköisesti tai paperilomakkeella. Myös yksityisen elinkeinonharjoittajan on mahdollista tehdä toiminimen perustamisilmoitus sähköisesti. Muiden yritysmuotojen (kommandiittiyhtiö ja avoinyhtiö) ilmoitukset tehdään tällä hetkellä aina paperilomakkeilla.

Osakeyhtiön ja osuuskunnan perustamisasiakirjat voi tehdä käyttämällä YTJ:n sivuilla olevaa perustamispakettia, jos vakiomuotoiset perustamisasiakirjat riittävät. Samalla Y-lomakkeella voi ilmoittaa yrityksen kaupparekisteriin ja Verohallinnon ennakkoperintä-, työnantaja- ja arvonlisäverovelvollisten rekisteriin.

Yksityinen elinkeinonharjoittaja, avoin yhtiö ja kommandiittiyhtiö voivat antaa samalla perustamisilmoituslomakkeella tiedot myös ennakkoveron määräämistä varten.

Yrityksen perustamisessa kannattaa aina harkita myös asiantuntijan käyttöä (mm. tilitoimistot), jotta kaikki paperit varmasti täytetään kerralla oikein. Yrityksen perustamisvaihe on myös hyvä hetki aloittaa yhteistyö taloushallintoa hoitavan toimijan kanssa, koska silloin määritellään mm. tilikauden pituus, arvonlisäveroon liittyvät asiat sekä kirjanpidon muoto. Ennen yrityksen perustamista yhtiömiesten on hyvä tehdä keskinäinen yhtiösopimus, johon voi myös pyytää asiantuntijoiden apua.

Kuopion seudun Uusyrityskeskus ei tee yrityksen perustamisilmoituksia tai -papereita.

Muista varmistaa, että olet jo selvittänyt seuraavat asiat ennen yrityksen perustamista:

  1. Testannut liikeideasi ja kirjannut sen liiketoimintasuunnitelmaksi.
    - Mitä tuotetta tai palvelua myyt?
    - Ketkä ovat asiakkaitasi?
    - Mikä on yrityksesi kilpailukyky?
    - Mikä on yrityksesi kilpailuetu?
    - Mitä lisäarvoa tuotteesi tai palvelusi tuo markkinoille / asiakkaille?
    - Mikä on asiakkaiden käyttökulttuuri?
    - Mikä on asiakkaiden ostovoima?
    - Mikä on markkina-alueesi nykyinen tarjontatilanne niissä palveluissa ja tuotteissa, joita myyt tai tuotat?
  2. Tehnyt liiketoimintasuunnitelman, joka sisältää myös tulos-, tase-, ja rahoituslaskelman.
  3. Selvittänyt yritystoiminnan luvanvaraisuuden.
  4. Etsinyt liiketoimintaasi varten sopivat toimitilat ja varmistanut että se saat.
  5. Valinnut yritysmuodon ja yrityksen nimen.
  6. Järjestänyt yritykselle tarvittavan rahoituksen.
    - Jos haet starttirahaa Pohjois-Savon TE-toimistosta, ole yhteydessä heihin starttirahan hakemisesta.
    - Yritystä ei saa rekisteröidä ennen kuin Pohjois-Savon TE-toimisto on tehnyt päätöksen starttirahasta.
    - Sekä Finnvera Oyj:n että pankin rahoitusta voidaan hakea perustettavalle yritykselle, samoin kuin se haettaisiin olemassa olevalle yritykselle. Vasta silloin tarvitaan Y-tunnus ja mahdollisesti kaupparekisteriote, kun rahoitus siirretään yrityksen tilille.
  7. Tehnyt perustamisasiakirjat.
    - Avoin yhtiö ja kommandiittiyhtiö: yhtiösopimus
    - Osakeyhtiö: perustamissopimus ja yhtiöjärjestys sekä hallituksen kokouksen pöytäkirja (tarvittaessa)
    - Osuuskunta: perustamissopimus ja osuuskunnan säännöt sekä hallituksen kokouksen pöytäkirja (tarvittaessa)
  8. Ja kun olet tehnyt edellä mainitut asiat, voit hyvillä mielin rekisteröidä yrityksen seuraaviin rekistereihin:
    - Kaupparekisteri (perustamisilmoitus, henkilötietolomake sekä perustamisasiakirjat)
    - Verohallinnon rekisterit (ennakkoperintärekisteri, arvonlisäverorekisteri ja tarvittaessa työnantajarekisteri)
    - PRH:n ja Verohallinnon yhteinen perustamisilmoituslomake, jonka liitteeksi tarvitaan perustamisasiakirjat ja henkilötietolomake